De 9e dag van mijn reis.

28 november 2014 - Mazagón, Spanje

De 9e dag van mijn reis.

Hola allemaal,

Vandaag ben ik om 11:00 uur vanuit Dos Hermanas vertrokken richting Huelva. Het is maar een relatieve korte rit van rond de 140 km.

Voordat ik me ga aanmelden op de camping wil ik eerst naar de haven waar de replica’s van de schepen die Columbus gebruikt heeft om de nieuwe wereld te ontdekken. Ik heb ongeveer 1,5 uur gezocht maar niets kunnen vinden. Ook de plaats waar ik moet inschepen kan ik niet vinden. Dan maar eerst naar de camping. Deze ligt ongeveer 20 km van Huelva en heet camping Mazagon in het gelijknamig dorp.

Na het aanmelden en vragen bij de receptie waar de 2 spelden in een hooiberg liggen (de schepen van Columbus en de plaats voor het inschepen) , blijkt het vinden van de ferry een makkie. V.w.b. de schepen van Columbus doen ze op de receptie wat vaag.

Allereerst ga ik dan maar wat eten met een warme zon (18 graden) en een prachtig uitzicht op de Atlantische Oceaan (zie de foto’s) het is een Fruta del Mare maaltijd van sardines en inktvisjes.

Na het eten heb ik dan toch maar weer de camper genomen en waarachtig met de aanwijzingen van de juffrouw aan de receptie is het heel simpel en staat ook goed aangegeven op de borden. Waarom ik dat eerst niet gezien heb is een raadsel. Het is maar 10 minuten vanaf de camping. Allereerst mocht ik niet het terrein op van de Spaanse politie, ik moest morgenvroeg maar terugkomen.

Net toen ik  weer weg wilde rijden kwam een van de agenten naar me toe en zei dat ik alsnog het afgesloten terrein op kon rijden. Aldaar is een kantoor van de rederij Armas en na het controleren van de papieren kreeg ik mijn ticket voor de boot. Ik moet wel morgenvroeg rond 9 uur aanwezig zijn om in te schepen.

Nu het ander probleem van de schepen van Columbus. Allereerst ben ik weer Huelva ingereden maar mijn gevoel zei me dat dit niet de juiste weg was en ben weer terug gereden. Op een gegeven moment kom ik bij een rotonde en ben ik naar links gegaan en bij de 2e rotonde weer links omdat ik ervan uitging dat de haven waar de schepen lagen vlakbij de riviermonding moest liggen. Nergens was er maar de geringste aanwijzing waar ik moest zijn. Na een tijdje zag ik scheepsmasten boven een gebouw uitsteken en jawel ik was op de goede plaats. Prachtig zoals ze het geheel vorm hebben gegeven. Voor een prijs van 1,5 euro kun je hier heel wat tijd doorbrengen. Er wordt ook een video vertoond waarin de reizen van Columbus nagebootst worden.

Verder zijn er gebruiksvoorwerpen te zien, het dagboek van een van de opvarenden omdat het logboek van de kapitein verloren is gegaan. De kapitein hield er 2 logboeken op na. Een waarin hij de werkelijke positie van het schip noteerde en het ander waarin hij loog over hun positie om de bemanning gerust te stellen dat ze niet zo heel ver van huis waren. Verder laat men zien hoe het leven aan boord was tijdens een dergelijke reis. Ik heb een hele serie foto’s hiervan gemaakt. Een aantal zal ik op mijn blog zetten.

Rond 6 uur was ik weer terug op de camping en heb nog een strandwandeling gemaakt met prachtige vergezichten ( zie de foto’s).

Tot morgen,

Groeten, Loe.

1. Fer en Karin Haine:
    28 november 2014
    Hallo Loe, een mooie overtocht morgen. Dit is een hele belevenis, geniet er maar van.
    Groetjes van Fer en Karin
  2. Marleon vos:
    28 november 2014
    Gelukkig dat je nog alles hebt kunnen regelen voor de overtocht morgen.Dus vroeg naar bed en morgenvroeg rise and shine.
  3. William:
    28 november 2014
    . Hoi Loe je komt er toch als je maar lang genoeg zoekt. Aan de lunch te zien ben je een levens genieter wij krijgen trek als we de foto zien morgen aan boord en wij wensen jou een gladde zee toe groeten Zus & William
  4. Jos en Lei:
    28 november 2014
    Hoi, Loe, hopelijk is de zee rustig, want uit ervaring weten we dat je snel zeeziek bent, hang maar niet te lang over de reling, en geniet van de overtocht.
  5. Gerry:
    29 november 2014
    Ik merk, dat ik je maar opperblakkig kende, want eat een doordouwer blijk je te zijn. Heerlijk al die avonturen.
    Liefs, Gerry
  6. Jeannettehouben:
    29 november 2014
    weer een goed benutte dag met mooie foto's , blauwe luchten en lekker eten meteen pilsje er bij .verder wens ik je een rustige over tocht.(dit was niks voor mij)
  7. Willy:
    Hallo Loe,

Als ik dit bericht ben aan het schrijven zit je al op de boot,ik hoop dat je niet vergeten bent je pil voor de zeeziekte in te nemen.

Als ik je verhalen dot dusver zo lees heb je al een mooie eerste week achter de rug, en al heel wat van de spaanse cultuur opgesnoven.
    Ik kijk uit naar een filmpje van toen je de boot bent opgereden en je verslag van de zee reis met de diverse foto's.

Groeten Willy
  8. Ingrid:
    29 november 2014
    Leuk Loe om steeds weer je verhalen te lezen.
    Ik ben benieuwd hoe de boottocht je is bevallen
  9. Netty en loek:
    29 november 2014
    Het was fris vandaag 6-7gr.de bladeren zijn gevallen,de container zit vol,en bij jou is het beter en warmer.heb je kunnen vissen op de boot en wat gevangen??we horen het wel.gr.amuseer je.
  10. John janssen:
    Loe,

Op het moment van mijn reactie ben jij bezig met je overtocht.
    Binnenkort hopen we te lezen hoe je dit is bevallen.
    Je eerste volle week zit erop en naar je berichten te horen, is je deze eerste week niet tegengevallen.
    Je geniet in ieder geval volop.

Groeten van Viviane en John.
  11. Huub Lemmens:
    30 november 2014
    Loe, Ik ben benieuwd naar jouw verhaal over de overtocht. Ik heb je onze verhalen verteld over de overtochten met de auto in canada. Voordat je de boot op gaat, wordt je daar in rijen gezet, automatisch afhankelijk van het soort kaartje dat je hebt. Vervolgens ging de vrachtwagens, de campers, zwaardere bestelbusjes, caravans en lagen voertuigen het eerst de boot op (onderste verdieping) en vervolgens konden de overige auto's de boot oprijden naar de eerst of tweede verdieping. Op de boten in canada waren wel restaurants en winkeltjes, maar geen slaapgelegenheden. Dat hoefde ook niet omdat de meeste ferrys maar maximaal een paar uren varen overdag en niet 's nachts. Ik ben benieuwd naar jouw volgende verhaal over de boot en de overtocht.
  12. Annie moonen:
    30 november 2014
    KAN NIET WACHTEN OP HET REISVERHAAL VAN DE BOOTTOCHT!!!!