Gibraltar, Malaga, el Rogio en Frigiliana.

6 februari 2016 - Sevilla, Spanje

In afwachting van de tickets voor de Caminito del Rey zijn Willy en ik dinsdag eerst naar Gibraltar gegaan en heb ik Willy de belangrijkste punten laten zien.

Woensdag hebben we Malaga bezocht met alweer een kathedraal. Er is ruim 200 jaar voor nodig geweest om deze kathedraal te bouwen. In 1528 is men begonnen op de fundering van een oude moskee. Tijdens het bouwproces was er steeds een terugkerend probleem met de financiering van het bouwwerk. In 1782 is men, na wederom geldgebrek, definitief gestopt met bouwen. De toren rechts is hierdoor nooit afgebouwd. Er is dus een complete toren én een halve toren te zien. De Malagueños noemen de kathedraal door dit mankement ‘La Manquita’, wat zoveel betekent als ‘één-armige of manke dame’. Binnen is ook dit weer een pracht en praal. Ik heb nu in 4 dagen 3 kathedralen bezocht en alle 3 zijn ze prachtig. Het lijkt wel of bijna elke grote Spaanse stad zijn kathedraal heeft.

Verder is er een Romeins theater in Málaga en ligt aan de straat Calle Alcazabilla. Het is moeilijk voor te stellen dat door deze straat vroeger auto’s hebben gereden. Het heeft nu ook meer weg van een plein dan van een straat.

Het Romeinse theater is in de jaren ’50 ontdekt. Dit was tijdens de renovatie van het gemeentelijk archief en de bibliotheek (La Casa de la Cultura). Uiteindelijk is deze straat, mede door de opgravingen van Teatro Romano, uitgegroeid tot een punt met veel historische bezienswaardigheden in Málaga. Verder is het leuk flaneren door de smalle straatjes en pleintjes met zijn vele terrasjes.

Na de Caminito del Rey zijn we dus naar de camping in Dos Hermanas gegaan, deze stad ligt ongeveer 15 km van Sevilla verwijderd. Vanaf de camping is er een goede busverbinding naar Sevilla en dat hebben we dus ook gedaan op zaterdag. We zijn uitgestapt bij Plaza de España.

Eén van de meest bekende en belangrijke pleinen van Sevilla is het Plaza de España. Dit ligt in het grote Parque de Maria Luisa. Het plein heeft de vorm van een halve cirkel met in het midden een fontein. Aan de rand staan verschillende historische gebouwen. Hiervan is het meeste in gebruik door de overheid. Rondom het middenplein loopt een strook water, wat het plein een gezellige uitstraling geeft. Doormiddel van wat bruggen is het middenplein verbonden met de gebouwen aan de zijkant. Door zijn overweldigende voorkomen is dit plein in verschillende filmen gebruikt als decor. Een goed voorbeeld hiervan is de film ‘The Attack of the Clones’ van Star Wars II. Van alle grote Spaanse steden is in tegels uitgebeeld wat de belangrijke gebeurtenissen van deze steden zijn geweest. Daarna zijn we met een  toeristische bus die volgens het “hop on – hop off”-principe werkt de stad gaan verkennen. Je koopt een kaartje voor 24 uur en mag vervolgens onbeperkt in- en uitstappen. De grootste aanbieder in Sevilla is City Sightseeing Sevilla. Deze rode dubbeldekkerbussen starten bij Torre del Oro en stoppen vervolgens op maar liefst 13 andere plekken. Bij vier locaties kun je een gratis wandeling onder begeleiding van een gids maken. Op die manier weet je zeker dat je een groot deel van de bezienswaardigheden van Sevilla te zien krijgt. De bussen van City Sightseeing Sevilla rijden het hele rondje in ongeveer een uur en zijn voorzien van gratis Wi-Fi en audiogidsen in 16 talen (waaronder Nederlands).Tijdens de rit heb ik de diverse filmpjes van de Caminito del Rey op Facebook gezet omdat het een uitstekende en snelle verbinding was.  De frequentie waarin de bussen rijden is 20 tot 30 minuten. De eerste bussen beginnen rond 10 uur ’s morgens te rijden. In de buurt van het centrum zijn we uitgestapt en naar het Metropol Parasol gelopen. Vorig jaar ben ik hier ook geweest maar kon toen niet bovenop het gebouw komen. Nu dus wel en boven heb je een prachtig uitzicht over de stad. Daarna hebben we onze toeristische bus weer opgezocht en zijn we naar ons beginpunt terug gegaan en hebben de bus naar de camping genomen. Je vindt in de hele stad sinaasappelbomen waar de vruchten aan hangen. Echter ze zijn niet te eten omdat ze bitter smaken. De oogst gaat in zijn geheel naar Engeland waar ze er marmelade van maken.

Zondag zijn we naar een dorpje dat tussen Sevilla en Huelva ligt gereden. In het Spaanse El Rocío komen in de dagen rond Pinksteren honderdduizenden mensen bijeen om De Maagd van El Rocío, De Madonna van de dauw te vereren. De pelgrims leggen de dagenlange tocht naar El Rocio vaak te paard af. De geschiedenis van de kleurrijke tocht begon met de verering van de Maagd rond 1280. De tochten worden vanaf 1758 georganiseerd en zijn voor de Spanjaarden een moment van bezinning en ontlading.

De bedevaart naar de Maagd van El Rocío

Elk jaar in juni, in de week van Pinksterzondag, vindt de traditionele 'Romería del Rocío' plaats, aan de zuidkust van Spanje. Deze bedevaart naar de Maagd van El Rocío is de grootste van Spanje. Jaarlijks lopen minstens een miljoen pelgrims mee, ofwel te voet, te paard of met wagens en karren.

De bedevaart gaat dwars door het Nationaal Park Doñana en eindigt aan de poorten van de kapel van de Maagd van El Rocío. Daar wordt de nacht van zondag tot maandag (Pinksteren) doorgebracht. In de avonduren wordt er (flamenco)muziek gemaakt en gedanst bij vuren. Het hoogtepunt van de 'Romería' (bedevaart) is het dragen van de de beeltenis van de Maagd, en grote eer voor de pelgrims die hiertoe worden uitgenodigd. Er komen meer dan 1 miljoen bedevaartgangers (en 25.000 paarden). Wie in Spanje faam en naam heeft komt hier dan en dus ook live op tv. Een plaats op de camping van El Rocio kost dan € 450,- per nacht. Tot 2020 al volgeboekt !

El Rocio is op je rondreis dan ook een bezoek waard. Enkele leuke restaurantjes in de onverharde straten die een beetje Wild West aandoen met huizen van de broederschappen met ervoor paardenrekken en het witte bedevaartkerkje met Mariabeeld (La Paloma Blanca).Rond 3 augustus is het grote Columbusfeest (Fiestas Colombinas) ter herinnering aan de eerste reis van Columbus.

Toen wij het kerkje bezochten begon er net een Heilige mis met gezang en gitaarmuziek. Het was een hele belevenis om dit mee te maken. In een apart gebouwtje staan allemaal rekken waar kaarsen aangestoken kunnen worden. Het lijkt wel een grote oven, het is er warm en alles zit onder de zwarte roet van de kaarsen. Uiteraard heb ik ook een aantal kaarsen aangestoken.

Na een paar uur zijn we weer richting Sevilla gereden waar ik Willy naar het vliegveld gebracht heb voor zijn vlucht terug naar Oêsj-Moarend (voor de Hollanders, oost-Maarland), gemeente Eijsden-Margraten.

Vandaag 6 februari zijn we het bergdorpje Frigiliana gaan bezoeken. Het ligt 7 kilometer landinwaarts ten noorden van Nerja. Het pittoreske dorp telt tegenwoordig meer dan 3.000 inwoners. Het is een wirwar van steegjes en straatjes steil omhoog dan weer dalend. Het werd enkele malen tot het mooiste dorpje van Spanje uitgeroepen. De huisjes zijn allemaal wit met prachtige bloemen in de straten. Het is een van de meest Moorse dorpjes in Spanje. Ik heb ook het kerkje bezocht wat heel mooi is.

Maandag vertrek ik richting Benidorm waar ik een aantal dagen zal verblijven en daarna noordwaarts naar Maastricht waar ik zaterdag 13 februari hoop aan te komen.

Dat was het weer.

Groeten, Loe.

1. Linie wildenbeest:
    6 februari 2016
    Weer een mooi stukje, Loe, had ook al wat op FB gezien. Alweer bijna naar huis, nou mis je carnaval!!
  2. Netty en loek:
    6 februari 2016
    Prachtige fotos en een verslag om een half uur vrij te houden. Geweldig. We zien je wel komen. Koffie staat klaar. Gr
  3. Lea en henk:
    7 februari 2016
    veer zien us wel in mestreech en de koffie steit kloar, gooi reis grtz.
  4. Monique en Sjef:
    8 februari 2016
    Hoi Loe,

Het is alweer voorbij de mooie winter, het zijn prachtige verhalen en wanneer je weer thuis bent mooie herinneringen. Kom goed thuis!!!!
    Het is wel carnaval, maar heel op dit moment heel slecht weer.

Groetjes

Gr
  5. Wim en rikie:
    8 februari 2016
    ik heb al geschreven dat je een journalist bent. Maar na al die verhalen ben je voor mij een reisprofessor.
    Goede thuisreis en tot ziens op de 80e verjaardag van Hans
    Groet Wim (en uiteraard ook van Rikie)
  6. Annie en Giel Moonen:
    9 februari 2016
    Hoi Loe
    in een woord prachtig geweldig
    we hebben genoten
    goede thuisreis groetjes voor Willy
    we zien ons in maastricht
  7. Jean en Ans Demollin:
    14 februari 2016
    Hallo Loe,
    wanneer ik dit verhaal lees, moet ik er kennen dat je weer veel gezien hebt. Tevens constateer ik aan het eind, dat je dan waarschijnlijk terug in Nederland bent.
    We hebben natuurlijk afgelopen weekend met ons groepje carnaval gevierd. De boel weer opgeruimd en terug aan het werk. Ja, ik ben sinds begin november j.l. iemand, de zus van mijn schoonzus, uit aan het helpen. Zij heeft diverse huizen om te onderhouden. Haar werkgezel heeft een hersenbloeding gehad, maar is weer aan het herstellen. De donderdag voor carnaval is zij zelf gevallen van een stoel en heeft haar linkerpols gebroken. Ze was helemaal van de kaart hoe het verder moest. Ik heb gezegd, dat ik haar wel even blijf uithelpen, maar het is niet de bedoeling om dit te blijven doen. Ik praat je wel verder bij als je eens richting Noorbeek komt. Ook om je verhalen zelf te horen vertellen. Verder alles goed met je?
    Vianney wordt morgen geopereerd aan zijn been. De plaatjes worden verwijderd, littekenweefsel weggehaald en waarschijnlijk wordt een pees verlengd. Toch weer even spannend. Hopelijk dat het nu goed komt en dat hij de revalidatie goed benut.
    Loe, we nemen contact met je op. Tot wederziens.
    Jean en Ans