Alhambra, Kathedraal en centrum van Grananda.

23 december 2015 - Granada, Spanje

Hallo allemaal,

We zijn gisteren om 7.45 uur vertrokken richting Granada vanuit Torre del Mar. Toen we rond 9 uur arriveerden zijn we direct tickets gaan kopen wat toen nog kon omdat er geen lange rijen stonden, voor de pensionados onder ons kosten deze tickets 9 euro maar je moet wel je paspoort laten zien. We hadden geen kaarten gereserveerd en na 5 minuten stonden we al binnen. Het Alhambra in de Spaanse stad Granada is één van de belangrijkste bezienswaardigheden van de wereld. Jaarlijks komen toeristen uit alle landen naar Granada afgezakt, om een bezoek te brengen aan deze fascinerende miniatuurstad uit de middeleeuwen. Binnen de vestigingsmuren van het Alhambra komt de bezoeker in contact met de prachtig en praal van Arabische paleizen, de kerken en de middeleeuwse torens die je terug in de 14de eeuw brengen.

Deze stad in een stad werd aangelegd vanaf de 11de eeuw op de Sabikaheuvel die zich 200m boven Granada bevindt. Hierop bouwden ze het Alcazaba met zijn enorme vestigingsmuren en indrukwekkende torens van waaruit zij de hele omgeving konden aanschouwen. Het was in deze oninneembare vestiging dat de Koningen van het Moorse rijk hun paleizen bouwden.

In deze Nasridische paleizen word je geconfronteerd met de prachtige architectuur en decoratie die kenmerkend was voor de Arabieren. Marmeren zuilen en vloeren, overdadig opgemaakte plafonds van fijn houtwerk, muren bedekt met indrukwekkende kaligrafieën, en booggewelven met geometrische figuren. Je valt hier van de ene verbazing in de andere.

Het is ook hier dat het wereldberoemde Mirtenhof zich bevindt. Op deze binnenplaats wordt het spiegelend water omgeven door kort gesnoeide mirtenstruiken en vertrekken die geschiedenis hebben geschreven. Eens de Moren verslagen waren kwam in de gezantenzaal Christoffel Columbus geld en steun vragen voor zijn reizen naar Amerika. Ook het Leeuwenhof staat in de Nasridische paleizen. Het is afspiegeling van het paradijs. In het midden van het hof vind je een fontein met eromheen 12 waterspuwende leeuwen die zich op de kruising van 4 kanaaltjes bevinden.

Dit stelt de bron en de 4 rivieren in het paradijs voor.  Eromheen vind je 124 marmeren zuilen die een bos van palmbomen symboliseren.

Daarna kan je kennismaken met de Christelijke monumenten die gebouwd zijn na de val van Granada. Karel V liet hier in de 16de eeuw het naar hem genoemde Palacio Carlos V bouwen in pure renaissance stijl. Dit opvallende gebouw bevat een prachtige gevel die gemaakt werd door één van de leerlingen van Michelangelo. Op de binnenplaats bevinden zich 2 zuilengalerijen die je doen denken aan de Romeinse tijd. Of bezoek je liever de Christelijke kerk die werd gebouwd op de plek waar zich ooit een moskee bevond.

Na het bezoek aan het Alhambra zijn we naar de binnenstad van Granada gegaan en met het heerlijk zonnig weer was het een waar genoegen om op een van de vele terrasjes te zitten. We hebben ook nog een bezoek aan de Kathedraal gebracht. Verbazend genoeg duurde het 180 jaar voordat dit historische gebouw was voltooid. De bouw begon in 1523, maar de laatste steen werd pas in 1704 gelegd. Dit was deels het gevolg van de Zwarte Dood (de builenpest), die in Europa miljoenen slachtoffers eiste. Als gevolg daarvan werd de kathedraal gebouwd door diverse generaties arbeiders en ambachtslieden uit dezelfde families en werd er in meerdere stijlen gewerkt, van gotisch tot renaissance. De kathedraal, die is omringd door smalle straatjes en steegjes, heeft vijf schepen en meerdere kapellen, waaronder de Capilla Mayor (hoofdkapel) en de Capilla Real (Koninklijke Kapel). U vindt hier een aantal koninklijke graftomben van Carrara - marmer en een koninklijke kunstverzameling met werken van Sandro Botticelli, Alonso Cano en Rogier van der Weyden. De kathedraal is een monument van de tijd waarin Spanje over een groot overzees rijk regeerde.

De Koninklijke Kapel was bedoeld voor de graftomben van alle Spaanse koningen, maar uiteindelijk diende het paleis El Escorial hiervoor. Isabella werd aanvankelijk niet in de Koninklijke Kapel begraven, maar in een naburig klooster, waar Ferdinand haar in 1516 volgde. Het daaropvolgende jaar werden ze overgebracht naar de Koninklijke Kapel door hun kleinzoon Karel V. Hun graftombe en beelden werden van marmer en albast gemaakt door Domenico Fancelli uit Florence. Er zijn hier nog drie andere leden van het koningshuis bijgezet: Ferdinand en Isabella's dochter Johanna de Waanzinnige, haar echtgenoot Filips de Schone en prins Miguel da Paz, hun kleinzoon en de kroonprins van Spanje en Portugal.

Aangezien de herovering van Granada aan het eind van de 15e eeuw een grote triomf voor Ferdinand en Isabella betekende, bevat het altaarstuk van de Koninklijke Kapel vier beschilderde houten panelen die dit feit gedenken. Daarnaast bevat de kapel Isabella's kunstcollectie en voorwerpen uit de verovering van Granada.

De Koninklijke Kapel is een monument voor de twee stichters van Spanje. Voor de tijd van Ferdinand en Isabella was Spanje een verzameling onafhankelijke koninkrijken. Na hun bewind werd Spanje een wereldmacht.

Na deze indrukwekkende dag zijn we rond 5 uur weer richting Torre del Mar gereden.

Groeten, Loe.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. John janssen:
    Hoi Loe.

Het Alhambra is inderdaad de moeite waard. Een ieder die de gelegenheid heeft moet er inderdaad op bezoek. Wij hebben het Alhambra 7 jaren geleden bezocht tijdens onze rondreis door het zuiden van Spanje.
    Viviane en ik, wij wensen je fijne Kerstdagen en een geweldige jaarwisseling. Voor 2016 heel veel geluk en een goede gezondheid.

Tot ziens
  2. Henk liesbeth:
    Hoi Loe
    Alles goed?
    Mooie foto,s en mooi verhaal over de alhambra kathedraal.
    Verder gaat hier alles zijn gangetje.
    Wij wensen je en je vrienden daar een fijne kerst een gelukkig en gezond 2016.
    Groetjes van ons en verder goede reis waar ook naar toe!!
  3. Linie wildenbeest:
    23 december 2015
    Hallo Loe, Granada is inderdaad heel bijzonder en in de winter ook lang niet zo druk. Ook het weer is in die tijd nog best goed. Er is met Driekoningen ook een grote optocht, moet ook mooi zijn. Dus je hebt weer nieuwe vrienden gevonden om mee op stap te gaan, leuk voor je. Gezellige feestdagen gewenst en een gezond 2016.
  4. Huub Lemmens:
    Hallo Loe,

Zo te lezen valt er heel wat te bezien in Granada. Wij zijn nog nooit geweest maar door jouw verhaal is onze belangstelling meer dan gewekt. Maar op ons toch al lange verlanglijstje plaatsen en hopen dat het niet meer te lang duurt voordat we al dat moois kunnen bekijken.

Wij wensen jou mooie en gezellige feestdagen en een gooie roetsch 2016 in.

Groet Jenny en Huub
  5. Jean en Ans Demollin:
    Hoi Loe,
    na het lezen van je verhalen constateren we dat je het erg naar je zin hebt. Een andere reis dan vorig jaar. Fijn om te horen dat het goed met je is.
    Jean en ik wensen je fijne kerstdagen toe en alvast een gelukkig 2016.
    De groetjes,
    Jean en Ans
  6. Nico:
    Lou,

Ik wens je bij deze

Prettige Feestdagen en een goed 2016.

En blijf schrijven!

Mvrgr
    N. Didderen
  7. Nellie:
    25 december 2015
    Hallo Loe geweldig daar in Granade. dan moet ik altijd aan mijn papa denken en aan het lied Granada wat hij altijd zong, Loe ik wil je toch een prettige en rustige kerst toe wensen,
    een goede jaarwisseling, ik mis je wel hier in de hoek op de galerij, stil, geniet van je tijd in Spanje heel veel lieve groeten van mij, je buurvroeuw Nellie
  8. Willy:
    25 december 2015
    Loe,

Van uit het regenachtig zuiden wens ik je fijne kerstdagen.
    Als alles naar wens verloopt ga ik aankomende zondag mijn vlucht boeken, ik neem nog via mail contact met je op.

Groeten willy
  9. Marleon vos:
    26 december 2015
    Hoi Loe.
    Ik ben een beetje laat om je nog fijne kerstdagen te wensen en daarom wil ik je nu al een hele fijne jaarwisseling wensen. Ik hoop dat je in het nieuwe jaar net zoveel reisgenot mag hebben als dit jaar. Ben een beetje laat met min reactie,maar we zijn dinsdag opa en oma geworden van een kleinzoon. De start was moeilijk maar nu gaat het goed met moeder en de baby.
  10. Wim en rikie:
    27 december 2015
    Het is net of we onze ANWB reis naar Spanje herhalen. Alles is Oja!!!!
    Groetjes Wim (en uiteraard ook van Rikie)
    Ps ik liep achter met mijn mail daar om eerst mijn reactie op Gibraltar