De kerstverlichting in Malaga

13 december 2015 - Torre del Mar, Spanje

Hallo allemaal,

Gisterenavond ben ik met Troudl, Franz en hond Lissi uit Wenen naar Malaga geweest om naar de kerstverlichting te gaan kijken. Het was geweldig en wat een volk.

Ieder jaar is het weer een spektakel om te zien wat de gemeente nu weer uit de kast heeft gehaald om de Malagueños en talloze bezoekers aan de stad rond de feestdagen mee te verrassen. Of om ze te verleiden tot een verblijf of tot extra aankopen in de winkels die allemaal breed uitpakken met de meest aantrekkelijke etalages. Wie er nog niet echt bekend mee is: Spanjaarden zijn niet alleen dol op feesten, maar ook op de bijbehorende verlichting. Hoe uitbundiger, hoe beter en hoe meer pracht en praal, hoe langer iedereen eronder blijft flaneren. Vorig jaar leek de belangrijkste winkelstraat van de stad, Calle Larios, veranderd in een kathedraal, zo weelderig was deze verlicht.

De kerstverlichting zal dit jaar een sterrenhemel uitbeelden. Een installatie van maar liefst 25.500 kilo vormt een gewelf waaraan 2.500 koorden met microledverlichting zijn bevestigd en bijna 600.000 lampjes. Verschillende bomen verspreid door de stad worden bijzonder verlicht. Op de belangrijke pleinen zoals plaza de la Constitución, plaza Marina, bij Teatro Cervantes en in calle Alcazabilla zijn kerstbomen te vinden. Alleen de bomen op de Alameda Principal doen dit jaar niet mee. Deze eeuwenoude bomen blijven in het donker vanwege de bouwwerkzaamheden aan de metrohalte die daar komt.

Alle verlichting blijft tot Driekoningen op 6 januari dagelijks te zien van 18.30 uur tot 02.00 uur ’s nachts. De gemeente maakte voor de kerstverlichting in het centrum een budget vrij van 573.211 euro. Naar verwachting zullen vanwege energiezuinige lampen de kosten voor elektriciteit voor de hele periode niet meer dan 1.500 euro totaal bedragen.

Zie ook mijn foto's van dit sfeervolle festijn, iedereen is in allerbeste stemming en zit op terrasjes of loopt te flaneren door de straten en steegjes.

Na afloop zijn we rond 21 uur nog gaan eten in Algarrobo Costa bij Ri-Jo waar ons een stadsgenoot uit Maastricht bediende. Hier hebben we afgelopen donderdag ook nog Zeeuwse mosselen gegeten.

Groeten, Loe.

1. Netty en loek:
    13 december 2015
    Indrukwekkend die kerstverlichting.wij hebben de kerstboom ook opgezet met verlichting maar zijn gestopt bij 50lampjes.fotos gezien van 22nov.bij en in het kasteel pijnlijke tijd.hebben het nu toch beter.het regende vandaag weer de hele dag.hollands weer daar is het beter.we wensen je veel zon toe.groetjes.
  2. Monique en Sjef:
    Hoi Loe,

Zo te zien en te horen zit je weer goed in het zonnige zuiden, en je heb ook al weer vrienden gemaakt, dit is leuk om te horen. Wat een pracht en een praal.
    Hier is het nat en veel wind, zo wat al de hele week.
    We wensen je, en al je vrienden daar in Spanje heel veel plezier, en prettige Kerst en een goed uiteinde.

Monique & Sjef
  3. Marleon vos:
    13 december 2015
    Hoi Loe. Is inderdaad ongelooflijk dat een gemeente zo zijn best doet om de kerstsfeer onder de mensen te brengen.Fijn dat je ons weer op de hoogte houdt van je ervaringen. Maar jammer dat je de versieringen en lichtjes in ons appartementencomplex niet kunt zien.
  4. Willy:
    Loe,

Mooie foto's en lekker eten, het is je gegund.

Groeten Willy
  5. Lea en henk:
    14 december 2015
    hi Loe, het zijn prachtige en mooie foto's , en ook in de camper mooi versierd.
    wij hebben ongeveer 200 lampjes aan, en ron met mien, zo rond de zeven 7000 , die zouden goed in het straatbeeld van malaga passen.
    wij wensen je hier van uit het natte mestreech een leuk kerstfeest en een goede roetsj. we zien ons weer, al is 't maar voor een bakkie leut. groetjes van henk en lea
  6. Marlies en Ger Starmans:
    14 december 2015
    Hallo Loe, Daar pakken ze goed uit in Malaga. Wat een feest. Wij doen het hier in Maastricht met 440 lampjes. Met dit druilerige weer ook gezellig. Van de winter valt nog weinig te bespeuren hier. Maak je nog de oversteek of blijf je aan deze kant van de zee?
  7. Huub Lemmens:
    Hallo Loe,

De foto's bevestigen wat je ook al schreef. Heel mooi versierd in Malaga en dat er geen moeite en kosten lijken gespaard te zijn. Lijkt mij ook geweldig om het allemaal in de stad "live" te kunnen beleven. Zal wel een andere sfeer zijn dan bij ons in Limburg waar het toch vaak koud en nat is rond de kersttijd. Je hebt nu ook weer snel nieuwe vrienden gemaakt. Dan is het ook gezellig om bepaalde dingen samen in Malage te doen.
    Wij wensen je een fijne tijd en weer tot een volgend ekeer.

Huub en Jenny
  8. Wim en rikie:
    14 december 2015
    daar kunnen wij niet tegen op Onze kerstsfeer bestaat uit de boom van vorig jaar. Maar ik ben wel een beetje jaloers
    groetjes Wim (en uiteraard ook van Rikie)
    P.S Prettige feestdagen en denk om de vingers bij het vuurwerk
  9. Jan en Josine:
    15 december 2015
    Hallo Loe,
    Alweer op reis. Wij wensen je een fijne tijd toe in Spanje.
    Geniet er maar van. Fijne Kerstdagen en een gelukkig en gezond 2016.
  10. Gerda en Wim van Gils:
    20 december 2015
    Hallo Loe
    Fijn dat je weer geniet van je reis.
    We willen je een fijne kerst wensen en mooie jaar wisseling.
    Kom je nog naar Limburg met de kerst.
    Groeten Gerda en Wim van Gils