De 73e dag van mijn reis.

31 januari 2015 - San Sebastián de la Gomera, Spanje

Hallo allemaal,

Vandaag hebben we een wandeltocht naar de hoogste berg van Gomera gemaakt de Garajonay. Deze berg is 1487 meter hoog en wordt meestal door wolken omringd. Maar vandaag hadden we geluk dat de wolken onder de top van de berg bleven en wij een vrij uitzicht hadden op de omringende eilanden el Hierro, La Palma en Tenerife.

De Garajonay was vroeger bij de oerbewoners van Gomera een heilige berg. Bovenop de top was de offerplek waar ze geiten, schapen, fruit, granen enz. offerden aan hun god "Orahan" (zie de foto's), ze voelden zich dichter bij de hemel op deze manier.

De stenen constructie op de top was hun altaar en heette "Pireos". Het is een ovale constructie uit de 6e eeuw na Christus.

Dit alles hebben de archeologen uitgezocht.

Gara en Jonay

De top van de bergen en het park zijn genoemd naar de vervloekte geliefden Gara en Jonay. Hun verhaal is gelijkaardig aan dat van Romeo en Julia. Gara was een prinses van Argulo op La Gomera.

Tijdens het festival van Beñesmén, was het de gewoonte dat de ongehuwde meisjes van Argulo keken naar hun weerspiegelingen in het water van Chorros del Epina.

Als het water helder was, dan zouden zij een echtgenoot vinden en als het water modderig werd dan was er ongeluk op komst. Toen Gara in het water keek zag zij haar reflectie zeer helder. Ongelukkig genoeg bleef zij te lang kijken en de weerkaatsing van de zon verblindde tijdelijk haar ogen.

Een wijs man met de naam Gerián zij haar dat zij alle vuur moest vermijden of dat het vuur haar zou verteren.

Jonay was de zoon van de koning van Adeje op Tenerife en hij kwam naar La Gomera om de feestelijkheden bij te wonen.

Zijn aanwezigheid bij deze feestelijkheden trok de aandacht van Gara, en de twee werden verliefd. Ongelukkig genoeg voor hen begon tijdens de verloving de vulkaan Teide lava uit te braken en men zag het als een afkeuring door de vulkaan en daardoor werd de verloving door hun ouders verbroken.

Jonay werd gedwongen om terug te keren naar Tenerife maar tijdens een van de volgende nachten kwam hij terug gezwommen zodat hij werd herenigd met zijn geliefde..

De beide vaders gaven het bevel dat men ze moest zoeken en toen Gara en Jonay in de val zaten bovenop een berg pleegden zij beiden zelfmoord.

Na het bezoek aan de berg zijn we in het restaurant bij het bezoekerscentrum Canarische konijn en geit gaan eten.

Daarna zijn we naar de kust gereden en wel naar la Rajita aan het eind van de Barranco waar vroeger een visverwerkingsfabriek gevestigd was. De gebouwen bestaan nog en men is ze aan het opknappen. Wat de bestemming wordt zijn we niet te weten gekomen maar men wil hier het toerisme stimuleren dus zal het wel een restaurant en /of hotel worden. Eerdere pogingen om de gebouwen te slopen en er een hotel te bouwen zijn gestrand. Toni en ik zijn een stuk langs de kust gelopen zover als het kon en bij een onderwatergrot konden we niet meer verder, als de golven de grot binnendringen verdrijft het water de lucht en die wordt er met kracht uitgeperst. Een mooi gezicht om te zien.  Verder is er in de rotswand een afzetting van een vulkaanuitbarsting te zien die een heel mooie rode en gele kleur heeft. deze afzetting zie je kilometers lang langs de kust doorlopen. Er is ook een wandelpad (camino) vanaf de kust naar boven naar het dorpje La Dama. Vanaf het kerkplein heeft men een prachtig uitzicht over de baracco en de kust richting Santiago.

Dat was het weer voor vandaag,

Groeten, Loe.

1. Jos en Lei:
    1 februari 2015
    Mooi verhaal, prachtige bergen met mooie vergezichten, we genieten ervan. nooit gedacht dat je zo goed wandelen kon!
    Groetjes Jos en Lei.
  2. Monique en Sjef:
    Hoi Loe,

Zo te lezen heb je het daar na je zin, jullie ondernemen daar heel wat wandelen en te bezichtigen van de omgeving.
    Maar wat ik je wil vragen, is het kook toestel in de camper stuk omdat ik niks ander hoor dan dat jullie daar een geitje gaan eten en dan weer een plaatselijk gerecht zodoende denk ik dat het kook toestel stuk is ? Maar dan heb je ook geen afwas, geniet er maar van. We hebben gister avond een heel gezellige familie bijeenkomst gehad van Monique haar kant met al haar nichten en een neef en aanhang
    Hier is alles goed, het weer is voor de tijd van het jaar redelijk zacht.

Groetjes van Monique en Sjef
  3. Wim en rikie:
    Hallo Loe,
    Wat beleef je toch veel,je zult al wel afgeslankt zijn met al die wandelingen de berg op.Geniet er maar van.Gr Wim en Rikie
  4. Boosten netty en loek:
    1 februari 2015
    Weer een spannend verhaal gelezen.en dat uit de 6e eeuw.zo horen wij ook eens wat.maar geniet intussen ook een beetje.je blijft onze reisleider.gr.doy.
  5. John janssen:
    1 februari 2015
    Interessante verhalen en ook interessante gerechten.
    Misschien een combinatie voor een boekje.
  6. Willy:
    Hoi Loe,

Waar haal je al die wijsheden over de plaatselijke geschiedenis toch vandaan. Het lijkt wel of je daar al jaren verblijft en het zijn pas 73 dagen, maar het is een lust voor te lezen hoe jij je verdiept in de plaatsen die ja bezoekt.
    Veel zon, plezier en vertier gewenst uit Oosj.

Groeten Willy