De 71e dag van mijn reis.

29 januari 2015 - San Sebastián de la Gomera, Spanje

Hallo allemaal,

Vandaag zijn we naar El Drago (de drakenboom) gelopen. Vanaf de weg is er een pad naar beneden in een dal waar deze boom al 600 jaar staat. Om de 10 a 15 jaar bloeit de boom en vertakt zich. Daaraan kan men ruwweg bepalen hoe oud hij is. Deze bomen hebben namelijk geen jaarringen zodat het een ruwe schatting is van het aantal vertakkingen. Voor de oerinwoners van de Canarische eilanden gold de boom als heilig. Ze waren van mening dat in elke tak de geest van een overledene woonde. De boom had voor de bewoners ook een nuttige functie. Als je de bast openritste met een mes dan kwam er een kleurloze soort hars uit die als hij gestolt was een diep rode kleur had, het drakenbloed. Hiermee mummificeerden ze hun doden.De ondekkers van onze wereld, misionarissen en reizigers namen de hars mee naar Europa waar het als medicijn gebruikt werd, om brieven dicht te plakken en als tandpasta.

Wat me nog opgevallen is dat er in het dal en ver daarbuiten jaren geleden een bosbrand gewoed heeft en de palmbomen in de directe omgeving van de drakenboom de sporen van deze brand dragen, maar de drakenboom zelf is ongeschonden gebleven, heel opmerkelijk.

Nadat we weer omhoog geklommen waren zijn we naar het dorpje Alajero gereden. Hier staat een kerkje de Iglesia San Salvador uit 1675. Normaal is deze kerk gesloten maar wij hadden vandaag geluk dat hij open was. Er wordt een houten kruisbeeld achter glas bewaard.

Vandaar gaat er een weg naar de berg Calvario. Deze berg was voor de oerbewoners een heilige berg. Aan de zeezijde zijn er grotten waar ze hun doden in bewaarden met in hun onmiddelijke omgeving een dood schaap of geit. Ze geloofden dat dit maar een tijdelijke bestemming was en dat de overledenen ergens anders naartoe gingen (zie de foto).

Het is een steile klim naar boven maar eenmaal boven heb je een fantastisch uitzicht over zuidelijk Gomera en de omringende zee. Vanmiddag was ook duidelijk het andere eiland El Hierro te zien. Bovenop deze berg staat een kapel de Ermita San Isidro op een hoogte van 807 meter.

Dat was het weer voor vandaag,

Groeten, Loe.

1. Netty en loek:
    30 januari 2015
    Wat een uitzichten manjefiek.die kerkjes prachtig dat is genieten.maar ook zwaar die beklimmingen.en een biertje schiet je gelijk in de knieen op zo'n tocht.heb je dat gehoord,het20.uur nieuws kwam te vervallen door een gewapende schutter die iets wilde zeggen op het nieuws,hij werd overmeesterd door 5agenten maar de hele avond geen uitzending geweest.alleen maar nieuws na 3uurtjes.gr.tot de volgende keer.en niet weer zo'n steile berg
  2. Wim en rikie:
    30 januari 2015
    als je nog een bezigheid zoekt, kun je langzaam denken aan boswachter of priester.(avonturier zou ook nog kunnen)
    groet Wim (en uiteraard ook van Rikie)
  3. Huub Lemmens:
    7 februari 2015
    Hoi Loe,
    Na al die wandelingen kun je straks hier in Limburg de Kennedymars lopen. Maar dan zonder de mooie natuur en vergezichten diie je nu krijgt te zien. Geniet er maar van.
    Groet
    Jenny en Huub