6e Dag van mijn reis.

25 november 2014 - Dos Hermanas, Spanje

Buenas noches damas y caballeros. Les doy la cordial bienvenida. (Goedenavond dames en heren. Ik heet u hartelijk welkom).

Vandaag was het weer een zonnige dag met om 16.15 uur nog altijd 21 graden.

Ik heb de kathedraal van Sevilla  vandaag van binnen mogen bezichtigen. Mocht ooit iemand in Sevilla komen  en deze kathedraal willen bezichtigen (wat eigenlijk een must is), neem dan je paspoort mee want dan krijg je 50% korting op de entreeprijs voor de pensionades onder ons. Ik had jammer genoeg mijn paspoort niet bij me.

Je kijkt je ogen uit, wat een kolossaal gebouw en wat een pracht en praal. Hier kun je uren verblijven en je valt van de ene in de andere verbazing. Schilderijen, beelden, relikwieën noem maar op,  een altaar helemaal van zilver. Je kunt ook de kerktoren beklimmen en het is zowel met een rolstoel als ook met een kinderwagen te doen. Er zijn namelijk geen trappen. Het gaat geleidelijk omhoog maar is toch nog een hele klim. En als je dan bijna boven bent als rolstoeler dan heb je toch nog een kleine trap te overwinnen. Maar de moeite loont zich, je hebt een prachtig uitzicht over de stad.  Ik heb zoveel foto’s gemaakt maar kan ze uiteraard niet allemaal plaatsen. De mooiste zal ik op de blog zetten.

Ik heb altijd het idee gehad dat Sevilla een onveilige stad was. Tot nu toe heb ik daar niets van gemerkt. Je ziet wel overal politie die duidelijk zichtbaar aanwezig is. De mensen zijn vriendelijk, vanmorgen toen ik bij de bushalte op de bus stond te wachten sprak met een vrouw op leeftijd aan uiteraard in het Spaans en ik begreep er  uiteraard  niets van. Gaf ze me een folder en uit haar woorden begreep ik dat ik maar op de website die op de folder stond moest kijken. Bleek het bij nader inzien een folder van de Jehova te zijn.

Ook in de winkels of als je iets besteld zijn ze geduldig en blijven ze vriendelijk. Meestal spreken ze ook Engels. De student die aan de receptie zit vertelde me dat het nog niet zo best met de economie in Spanje gaat. Maar als ik kijk naar hoeveel auto’s er rondrijden en het zijn geen wrakken, dan denk ik dat het de Spanjaarden toch niet zo slecht gaat. De student gaat 2 tot 3 keer per jaar op vakantie (is ook al in Nederland geweest), rijd in een auto en werkt alleen maar in de winter in de weekenden op de camping (hij woont wel nog bij zijn moeder). De terrassen zitten nu 25 november redelijk vol en niet alleen met toeristen. Je ziet ook wel bedelaars maar die zie je in elke grote stad. Er zijn ook veel straatmuzikanten die best goede muziek spelen.

Ik wilde nog een filmpje op de blog zetten van het harmonieën concour, maar de internetverbinding is hier zo traag dat ik dat bewaar tot een later tijdstip op een plaats waar internet wat sneller is.

Tot morgen,

Loe.

P.S. Ik wil iedereen alvast bedanken voor de reacties die jullie geven.

1. Jeannettehouben:
    25 november 2014
    wat een rijkdom die kathedraal geen wonder dat die deuren gisteren waren afgesloten.Die gaan natuurlijk op bepaalde tijden en onder een toeziend oog open met al dat kostbaar bezit.Ook denk je dat Sevilla een veilige stad is met al die politie , maar blijf op je hoede waar je ook bent !!!!!!!
  2. William:
    25 november 2014
    Hoi Loe pas maar op dat je het Nederlands niet verleerd. Ja Sevilla is geweldig weet er alles van geniet ervan je hebt een mooi verhaal geschreven groeten
    Zus & William
  3. Willy:
    Loe,

Als ik dit lees dan heb je in Sevilla je draai al gevonden, de foto's zijn prachtig. En het spaans gaat je ook al goed af ik hoop niet dat het volgende verslag geheel in het spaans is want dan moet ik het door de vertaler gooien.

Groeten Willy
  4. Jos en Lei:
    26 november 2014
    als ik zo je verslag lees is in Sevilla heel wat te beleven en te zien, met zo'n lekker weer is het fijn om een stad te bezichtigen en al die indrukken op te doen, geniet ervan en groetjes.
  5. John janssen:
    26 november 2014
    Sevilla is een prachtige stad. Jouw verslag onderstreept dat nog maar eens.
    Het doet ons overigens deugd, dat door de Spaanse medemens aan jouw geestelijke gezondheid wordt gedacht.
    De señora heeft het ongetwijfeld goed bedoeld.

Groeten van Viviane en John.
  6. Wim en rikie:
    26 november 2014
    ik kan niet komen buurten.caravan achter de auto kan nog wel maar de nr 12 is zoek
    wim (uiteraard de groeten van Rikie)
  7. Huub Lemmens:
    30 november 2014
    Hoi Loe,
    Zo te lezen en te horen gaat het goed met je en geniet je met volle teugen. Ik gun je dat van ganse harte. Ik heb inderdaad ook van veel mensen gehoord dat Sevilla een moderne stad is wat bouwkunst betreft. Ook heb ik gehoord dat er mooie musea te bezien zijn. Maar ja daar moet je wel liefhebber van zijn. Ik ga weer vlug jouw verhaald van de volgende dagen lezen, want ik loop een beetje achter. Veel plezier.